Tjenare, hallå, hej! Roligt att du har hittat till min blogg och är intresserad av att läsa ett nytt inlägg. Just det här inlägget tänkte jag tillägna att prata om rengöring av partikelfilter. Ifall det här låter intressant för dig är det bara att fortsätta läsa.
För bara ett halvår sedan hade jag ingen aning om vad partikelfilter var för något, det är något som alltså är helt nytt för mig. Ett partikelfilter, även kallat dieselpartikelfilter och oxidationskatalysator, sitter på dieselfordon. Det finns där för att rena avgaserna från farliga partiklar, det sitter alltså i avgassystemet. Filtret blir med tiden fullt och då krävs det en rengöring eller ett helt nytt partikelfilter. När det väl är fullt kommer en lampa lysa på instrumentbrädan, man kan även märka det genom att bilen går dåligt och blir svår att starta samtidigt som det sker en ökad bränsleförbrukning. Åtgärdas inte problemet kan partikelfiltret förstöras. Att köpa ett helt nytt partikelfilter kostar betydligt mycket mer än en rengöring av partikelfilter. Dessutom blir det rengjorda partikelfiltret nästan som nytt igen, därför kan det vara att rekommendera en rengöring.
Som sagt hade jag ingen aning om vad ett partikelfilter var för inte så länge sedan, jag fick lära mig vad det var när jag köpte en ny bil som gick på diesel. Då jag enbart kört bensinbilar tidigare var det inte konstigt att jag inte visste vad det var. Även om jag för tillfället inte behöver varken byta eller rengöra partikelfiltret i bilen tycker jag ändå att det är bra att kolla upp verkstäder i närheten som arbetar med rengöring av partikelfilter inför framtiden när det väl behövs. Jag har hittat en verkstad som jag tycker känns bra och som jag lätt hade kunnat vända mig till ifall jag skulle behöva hjälp med mitt partikelfilter någon gång i framtiden.